Response planning en communicatie bij incidenten

Response Planning, Communication & Improvement

Met incidentresponsbeleid, datalekprocedures, communicatieplannen, lessons learned en respons- en verbeteringsrapporten biedt Servantes ICT een solide aanpak voor het reageren op beveiligingsincidenten en het verbeteren van processen op basis van de geleerde lessen.

Voordelen:

  • Snel reageren op incidenten om schade te minimaliseren.
  • Duidelijke communicatie: Voorbereid zijn op interne en externe communicatie in geval van incidenten.
  • Continu verbeteren: Lessen leren van incidenten om toekomstige bedreigingen beter te kunnen afhandelen.
  • Compliance: Naleving van regelgeving met betrekking tot datalekken en incidentrapportage.

Kenmerken:

  • Gedetailleerde incidentresponsplannen voor verschillende scenario’s.
  • Datalekprocedures voor het snel en correct handelen bij datalekken.
  • Communicatieplan voor het coördineren van reacties binnen en buiten de organisatie.
  • Verantwoordelijkheden en rollen in het incidentbeheerproces.
  • Continu proces van verbetering door middel van rapportages en feedback.

Aanpak:

  • Intakegesprek: In kaart brengen van de huidige incidentrespons- en communicatieprocessen.
  • Beleid en procedures: Ontwikkeling van incidentrespons- en datalekprocedures.
  • Training en simulaties: Oefeningen om personeel voor te bereiden op incidenten.
  • Incidentbeheer: Effectieve uitvoering van plannen bij incidenten.
  • Evaluatie en verbetering: Regelmatige evaluatie en aanpassing van de processen op basis van lessons learned.